8.12.2005
Hassu homma, päätin viimein alkaa tekemään kolmatta yksilötehtävää, joka liittyy seurattavan yhteisön teknologisiin keinoihin joilla parannetaan yhteisön vuorovaikutusta, yhteisöllisyyttä ja sosiaalisuutta. Kiertokäyntini yhteisön sivulla jäi kovin lyhyeksi, koska sivustolla on kuulemma hienoisia teknisiä ongelmia.
En pääse siis tarkastelemaan valitsemaani yhteisöä, mutta onneksi se on jo entuudestaan minulle tuttu ja muistan / tiedän mitä teknologisia ratkaisuja siellä käytetään. BME:ssä ei ole reaaliaikaista chattia tai varsinaista keskustelupalstaa (foorumia). Siten siis reaaliaikaista vuorovaikutusta yhteisön jäsenten kesken ei ole tuettu.
12.12.2005
Yes, hommat toimii taas BME:ssä, eli voin tarkistaa omat väitteeni sivuston tarjoamista teknologisista ratkaisuista. Viimeisestä ajankohdasta, kun olen ollut tuon yhteisön "virallinen" jäsen, on kulunut jo jokunen aika. Olen kuitenkin seurannut yhteisöä ennen "jäsenyyttäni" ja myös jäsenyyteni umpeuduttua.
Yhteisön pääasiallinen kommunikointi tapahtuu BME:n IAM -sivujen kautta, jossa jokaisella jäsenellä on omat henkilökohtaiset sivunsa ja jonne ulkopuolisilla ei ole pääsyä. henkilökohtaisilla sivuilla voi pitää blogia, lisätä omia kuvia, juttuja yms. ja tietysti myös kommentoida muiden blogeja.
BME:ssä voi myös oman asuinpaikkakuntansa sijainnin perusteella etsiä yhteisön muita jäseniä, antamalla hakuehtoon kuinka kaukaa (kilometreissä) jäseniä haetaan. Palvelu sinänsä on aivan loistokas, koska esim. hakuehdoilla Oulu ja 500km löytyy Suomesta useita BME:n jäseniä ja muutamat tuosta Ruotsinkin puolelta. BME:ssä on mielestäni hyvinkin aktiivista jäsenistöä, tai saattaa se myös johtua siitä, että jäseniä on paljon ja joukkoon mahtuu aina myös niitä aktiivejakin. Kuten jo aiemmassa blogimerkinnässä totesin, BME:stä löytyy useita jäsenten ylläpitämiä ja päivittämiä osioita. On osioita riskeille, sanakirjalle, usein kysytyille kysymyksille, yms. Nämä ovat osa sivuston / yhteisön tarjoamaa teknologiaa, jolla yhteisöllisyyttä ylläpidetään.